FAKTOR PERKEMBANGAN ISLAM DI ZAMAN KESULTANAN
MELAYU
MELAKA
E-FOLIO PENGAJIAN MALAYSIA
DUB 1012
AHLI KUMPULAN:
MOHAMAD FADHILAH BIN MOHAMAD YUSOF
02DTM18F1069
MUHAMMAD ILYAS BIN ZAINUDDIN
02DTM18F1041
MUHAMMAD HELMIE SYAFIZAL' BIN MOHD
TERMIZI
02DTM18F1075
MUHAMMAD SYAZWAN BIN SALIM
02DTM18F1090
NUR IMAN MADANI BIN RUSALAN
02DTM18F1105
MUHAMMAD AFWAN BIN ZAINAL ABIDIN
02DTM18F1108
HUZAIRI BIN HUSIN
02DTM18F1126
TAJUK: TERANGKAN FAKTOR
PERKEMBANGAN ISLAM DI ZAMAN KESULTANAN MELAYU MELAKA
JABATAN : TEKNOLOGI MAKANAN
PROGRAM : DIPLOMA TEKNOLOGI MAKANAN
KELAS : DTM1B
PENSYARAH : EN KAMAL HISAM BIN ABDUL HALIM
ISI KANDUNGAN
*PENGHARGAAN*
*PENDAHULUAN*
*ISI DAN HURIAN*
*PENUTUP*
*RUJUKAN*
*LAMPIRAN*
PERHARGAAN
Assalamualaikum w.b.t dan salam sejahtera,Bersyukur kehadrat Ilahi
kerana dengan izin kurnianya dapat juga saya dapat menyempurnakan tugasan bagi
subjek pengajian malaysia ini. Sepanjang menjalankan kerja kursus ini, saya
telah memperoleh pelbagai pengalaman sama ada pahit mahupun manis yang amat
berharga dan bermakna dalam hidup saya sebagai seorang pelajar. Pengalaman yang
saya perolehi sepanjang menjalankan tugasan ini mungkin hanya akan datang
sekali sahaja dalam hidup saya.Justeru itu, saya juga telah memperolehi
pelbagai maklumat dan pengetahuan dengan lebih terperinci lagi berkaitan
tugasan ini iaitu “factor-faktor perkembangan islam di zaman kesultanan melayu
melaka. Di kesempatan ini, saya ingin mengucapkan ribuan terima kasih kepada pensyarah
saya iaitu, En Kamal Hisam bin Abdul Halim kerana beliau telah banyak
memberikan tunjuk ajar kepada saya sepanjang menjalankan ini. Tunjuk ajar
beliau amat membantu saya dalam usaha menyempurnakan tugasan yang telah
diamanahkan ini.Oleh itu, saya juga ingin mengucapkan jutaan terima kasih
kepada ahli keluarga saya yang telah banyak memberi sokongan moral dan bantuan
kewangan bagi menyelesaikan tugasan ini. Ucapan ini juga ditujukan kepada semua
pihak yang telah terlibat dalam menjayakan tugasan ini sama ada secara langsung
atau tidak langsung. Segala bantuan yang telah anda hulurkan amatlah saya
hargai kerana tanpa bantuan dan sokongan anda semua, tugasan ini tidak dapat
dilaksanakan dengan sempurna.
PENDAHULUAN
Seawal abad ke-15, Islam telah mula bertapak
di Melaka. Sultan Megat Iskandar Shah merupakan sultan yang pertama
memeluk agama Islam. Baginda juga merupakan putera kepada Parameswara. Sejak
pada itu, Melaka mula berkembang menjadi pusat penyebaran agama Islam. Selain
itu, Islam dijadikan sebagai agama rasmi pada zaman pemerintahan Sultan
Muzaffar Shah (1446-1456). Baginda juga memperkenalkan undang-undang Islam yang
dikenali sebagai Hukum Kanun Melaka. Terdapat beberapa faktor perkembangan
Islam di Zaman Kesultanan Melayu Melaka. Antaranya ialah faktor perkahwinan,
faktor perdagangan, faktor penaklukan dan politik, faktor peranan ulama' dan
ahli sufi dan lain-lain. Kesultanan Melayu Melaka telah diasaskan oleh
seorang putera dari Palembang iaitu Parameswara pada sekitar tahun 1400.Apabila
Parameswara telah Berjaya membentuk Melaka baginda telah menyusun strategi
seperti sistem pemerintahan yang teratur, menjadikan Melaka Bandar pelabuhan,
hubungan diplomatik serantau dan antarabangsa diwujudkan. Melalui konsep
‘ikatan daulat’ baginda telah berjaya membangunkan Melaka bersama-sama dengan
pembesar yang lain, bantuan orang Laut, orang Melayu, dan orang Asli. Melaka
telah menjadi sebuah Negara Islam setelah Parameswara memeluk Islam pada 1409
dengan menggunakan gelaran Sultan Iskandar Syah.Kegemilangan Melaka terus
dilakukan oleh pemerintah selepas Sultan Iskandar Syah terutamanya semasa
pemerintahan Sultan Mansur Syah. Kesultanan Melayu Melaka ini telah berjaya
bertahan selama lebih satu abad sehinggalah Melaka tewas kepada Portugis pada
tahun 1511 semasa pemerintahan Sultan Mahmud Shah.
ISI DAN HURIAN
Sebelum keatangan islam di
Melaka, masyarakat melayu mempercayai kepercayaan seperti animism dan hindu -
Buddha. Kehidupan mereka penuh dengan unsur tahyul dan karut . Sebaliknya,
kedatangan islam telah menukarkan perseptif kerajaan Melaka. Islam merupakan
sebuah agama yang sangat sesuai untuk semua lapisan masyarakat. Islam
berteraskan aqidah, ibadah, syariah dan akhlak. Agama islam mudah diterima dan
difahami oleh seluruh masyarakat Melaka. Salam segi aspek social ,islam
menegaskan tiada perbezaan darjat dan orang yang bertaqwa sahaja yang mulia di
sisi Allah S.W.T. islam sintiasa menanamkan sifat-sifat terpuji dan megelakkan
sifat tercela. Dari aspek ekonomi, islam mengharamkan menipu dan melakukan riba
sebaliknya sebaliknya islam mempunyai peraturan tertentu yang berlandaskan
islam seperti mu’amalat, zakat dan sebagainya. Dari segi aspek politik, islam
menggalakkan umatnya berlaku adil dan tidak mengambil rasuah. Islam mempunyai
tarikan yang kuat kepada rakyat Melaka yang sebelum ini mempunyai kefahaman
hindu yang agak rumit.
Perdagangan
Melaka telah menjadi sebuah negara Islam hasil daripada kegiatan perdagangan . Setelah Melaka menjadi
negara Islam, kegiatan dakwah diperluaskan pula ke Jawa dan Brunei melalui cara
yang sama. Akhirnya kedua-dua negara itu mengikut langkah Melaka.
Brunei telah menerima agama Islam melalui
perhubungan yang rapat dengan pedagang-pedagang Islam.
Pedagang-pedagang Jawa yang
mempunyai hubungan yang rapat dengan Melaka telah kembali menyebarkan agama
Islam di daerah masing-masing. Begitu juga peranan yang dimainkan oleh Aceh
setelah jatuhnya Kerajaan Melaka pada tahun 1511 Masehi. Kemewahan yang
dimiliki oleh saudagar-saudagar Islam telah menarik hati penduduk tempatan
termasuk pihak pemerintah sendiri. Mereka suka dan tertarik hati kepada
saudagar Islam kerana kemakmurannya bergantung kepada Perdagangan yang dibawa oleh saudagar tersebut.
Melaka juga menjadi pusat pengajaran Islam di Nusantara. Ini dapat
dibuktikan dari Melakalah Islam berkembang ke Pulau Iawa. Ahli-ahli perniagaan Jawa beramai-ramai datang
ke Melaka dan di samping menjalankan perniagaan. ada di antaranya menerima
Islam. Sekembalinya mereka ke Jawa, saudagar-saudagar tadi berusaha
memperkenalkan Islam di Jawa. Akhirnya atas usaha saudagar-saudagar tadi, Islam
telah berkembang di Jawa. Lantaran itu ramai yang berpendapat Jawa diislamkan
oleh Melaka.
Teori
bagaimana Islam disebarkan ke alam Melayu telah dikemukakan oleh beberapa orang
sarjana Barat. Teori yang tertua sekali menyatakan bahawa agama Islam disiarkan
ke alam Melayu melalui saluran Perdagangan seperti
yang telah dikemukakan oleh Tom Pires pada tahun 1515. Teori ini menyatakan
bahawa proses islamisasi di kepulauan Melayu dilakukan secara aman oleh pedagang-pedaganyang tinggal di beberapa
tempat dan berkahwin dengan wanita-wanita setempat. N. Krom berpegang kepada
pendapat yang sama dan beliau menekankan tentang persamaan di antara proses
islamisasi dengan proses penyebaran agama Hindu di alam Melayu sebelum
kedatangan agama Islam. Beliau juga berpendapat bahawa penyebaran agama Islam
itu dilakukan oleh pedagang-pedagang Islam.
Y.H. Kern juga berpegang kepada teori yang sama dan menambah bahawa, apabilapeniaga-peniaga yang kaya telah
berkahwin dengan keluarga pemerintah setempat, sedikit demi sedikit mereka
dapat menguasai politik negeri berkenaan.
Menurut catatan China pula,pedagang-pedagang Islam
sudah ada di kawasan perairan Melayu semenjak pertengahan abad ke-7 lagi. Pedagang-pedagang Islam dipercayai
telah mendirikan koloni-koloni mereka di perairan Semenanjung Tanah Melayu dan
Sumatera untuk menjalankan kegiatan perdagangan. Selain
menjadiperdagangan,
saudagar-saudagar tersebut juga menjalankan kegiatan dakwah di kawasan-kawasan
yang disinggahi. Ada di antara mereka yang tidak menjalankan kegiatan dakwah
tetapi telah memberikan kemudahan kepada golongan pendakwah yang berkhidmat
secara langsung dengan mengizinkan pendakwah menaiki kapal-kapal mereka bagi
menyebarkan dakwah dari satu pelabuhan ke pelabuhan yang lain. Dengan cara ini
Islam dengan cepat tersebar di Nusantara.
Perkahwinan
Perkahwinan merupakan faktor utama dalam perkembangan Islam di
Nusantara. Ramai saudagar-saudagar luar, sama ada dari Arab atau India yang
beragama Islam telah berkahwin dengan wanita-wanita tempatan atau puteri-puteri
raja. Antara saudagar-saudagar terdapat yang menjadi hartawan. Melalui
hadiah-hadiah dan pengaruh, mereka dapat berkahwindengan puteri-puteri
tempatan.
Sesetengahnya mempunyai hubungan yang rapat dengan pembesar-pembesar
tempatan. Dengan kekayaan yang ada, mereka berjaya mempengaruhi wanita-wanita
tempatan untuk dijadikan isteri. Malahan, ada saudagar-saudagar yang dapatberkahwin dengan puteri-puteri dari
kalangan anak pembesar terutamanya di zaman Melaka. Perhubungan keluarga teIah
memudahkan para pedagang Islam berdakwah secara terus dengan kaum kerabat
mereka sendiri. Selepas perkahwinan, saudagar-saudagar tadi
memperkembangkan agama Islam pada isterinya, keluanga isterinya dan seterusnya
pada masyarakat tempatan amnya. Proses yang sama akan berlaku yang berakhir
dengan seluruh keluarga diraja tersebut memeluk agama Islam. Sudah menjadi
tabiat masyarkat Melayu akan mengikut apa yang dilakukan oleh raja-raja dan
golongan bangsawan, jadi bila raja-raja dan pembesar-pembesar menerima Islam,
amat mudah dan cepat Islam berkembang di kalangan rakyat bawahan.
Agama Islam juga tersebar melalui perkahwinan antara raja sesebuah negara dengan puteri
raja dari negara yang lain. Proses ini biasanya dipanggiI perkahwinan siasah. Langkah ini turut
membantu penyebaran Islam ke sesebuah negara. Umpamanya perkahwinan Puteri Pasai dengan Megat
Iskandar Syah menyebabkan Islam tersebar ke Melaka. Putera Parameswara
yang beristerikan dengan puteri Sultan Pasai yang beragama Islam telah
ditauladani oleh pengikut-pengikut dan rakyatnya kerana hendak mendapat limpah
kurnia daripada pemerintah dan daripada pergaulan hidup bermasyarakat. Sebagaimana yang
diketahui Melaka mempunyai tanah jajahan takluk yang luas.
Melaka berfungsi sebagai pusat
perkembangan agama Islam memain peranan utama mengembangkan Islam di
tanah-tanah jajahan takluknya seperti ke Siak, Inderagiri, Rokan, Pahang, Perak
dan lain-lain. Pada lazimnya
penkahwinan sering dilakukan di antara
putera-puteri Melaka dengan putera-puteri tanah-tanah jajahan tadi. Jadi,
putera-puteri Melaka yang beragama Islam bila berkahwin dengan putera-puteri lain
sudah pastilah akan memeluk agama Islam terlebih dahulu. Dengan pemelukan Islam
oleh raja-raja tempatan tadi dengan mudah Islam berkembang di kalangan rakyat
bawahan.Schrieke juga turut menekankan bahawa perkahwinan peniaga Islam yang kaya dengan keluarga diraja
setempat telah menjadi faktor utama dalam penyebaran Islam ke seluruh alam
Melayu. Walau bagaimanapun, sukar untuk menunjukkan bukti tentang pengislaman
yang dilakukan secara besar-besaran di sesuatu daerah tertentu. Hubungan
perkahwinan selalunya membawa pengislaman bagi jumlah yang kecil sahaja.
Faktor ekonomi dan sosial menjadi pendorong yang besar ke arah kepesatan
berkembangnya agama Islam di kawasan ini. Brunei telah menerima agama Islam
melalui perhubungan yang rapat dengan pedagang-pedagang Islam.
Pedagang-pedagang Jawa yang mempunyai hubungan yang rapat dengan Melaka telah
kembali menyebarkan agama Islam di daerah masing-masing. Begitu juga peranan
yang dimainkan oleh Aceh setelah jatuhnya Kerajaan Melaka pada tahun 1511
Masehi. Kemewahan yang dimiliki oleh saudagar-saudagar Islam telah menarik hati
penduduk tempatan termasuk pihak pemerintah sendiri. Mereka ini suka dan
tertarik hati kepada saudagar Islam kerana kemakmurannya bergantung kepada
perdagangan yang dibawa oleh saudagar tersebut. Mereka kahwinkan puteri-puteri
bangsawan dan puteri-puteri orang besar mereka untuk mengekalkan saudagar-saudagar
tersebut di tempat itu dan untuk mendapatkan faedah ekonomi. Dengan cara perkahwinanini maka keluarga-keluarga yang
terlibat dalam
perkahwinan itu dengan sendirinya memeluk agama Islam.
Kesusasteraan
Kesusasteraan juga telah menjadi saluran penting kepada penyebaran
Islam di Asia Tenggara. Dengan kedatangan Islam, masyarakat Nusantara telah
menggunakan bahasa Melayu sebagai bahasa perhubungan utama. Dengan adanya satu
bahasa, kegiatan menyebarkan Islam menjadi lebih mudah dan lancar. Kedatangan
Islam juga telah memperkenalkan tulisan Jawi. Hasil-hasil sastera Melayu
ditulis dalam tulisan Jawi. Hal ini memudahkan para ulama dan pendakwah
mengajar tentang ilmu yang berkaitan dengan Islam kerana mereka dapat menguasai
tulisan Jawi. Di zaman keagungan Melaka dan Acheh, bahasa Melayu telah
dijadikan bahasa pengantar dalam sistem pendidikan mereka. Pelbagai bentuk
sastera Arab seperti syair dan gurindam telah mempengaruhi bahasa Melayu.
Hasilnya sastera-sastera Islam telah dikembangkan melalui bahasa Melayu dan ini
sudah tentu dapat mengembangkan lagi fahaman orang-orang Melayu terhadap ajaran
Islam.
Di samping ajaran agama Islam, terdapat
hasil-hasil sastera Islam berdasarkan kepada cerita-cerita nabi,
perwira-perwira Islam dan lain-lain disebarkan oleh bijak pandai Islam ketika
itu. Jadi pengaruh agama Islam tersiar dengan meluas di Nusantara dan berjaya
dijadikan satu pegangan yang teguh dan kuat sehingga mengkagumkan
mubaligh-mubaligh Kristian yang gagal menjalankan usaha-usaha mereka di
Nusantana.
Beberapa tokoh karyawan dan ulama Iuar serta tempatan telah
menghasilkan karya-karya yang berunsur Islam sama ada dalam bentuk asli ataupun
terjemahan dan saduran. Sebahagian besar daripada karya tersebut seperti
Hikayat Nabi Bercukur, Hikayat Raja Khandak, Hikayat Amir Hamzah dan sebagainya
begitu diminati oleh orang-onang Melayu. Karya-karya ini mengandungi pelbagai
unsur yang boleh mendekatkan kefahaman pembacanya kepada ajaran Islam itu
sendiri. Bidang kesusasteraan. Islam begitu
pesat berkembang di Acheh sehingga melahirkan ramai tokoh sastera seperti
Hamzah Fansuri dan Nuruddin al-Raniri yang berhasil mengarang pelbagai jenis
kitab agama. Kitab-kitab ini kemudiannya disebarkan ke seluruh jajahan takluk
dan hal ini sudah tentu membantu penyebaran Islam ke Nusantara.
Perluasan Kuasa Dan Politik
Dua buah negara yang memainkan peranan penting dalam penyebaran Islam
melalui usaha penaklukan ialah Melaka (pada abad ke-15) dan Acheh (pada abad
ke-16 dan 17). Di zaman keagungannya, Melaka telah menakluki banyak daerah
dari negeri di Semenanjung dan juga Sumatera seperti Pahang, Kedah, Siak, Rokan
dan lain-lain Iagi. Melalui penaklukan ini,
Islam telah disebarkan ke negeri-negeri tersebut. Kebiasaannya, raja di
sesebuah negeri yang ditawan tidak sukar diislamkan kerana secara sukarela
mereka menerima Islam sebagai satu Iangkah untuk mendapatkan layanan yang baik
dari pemerintah negeri yang menawannya. Pengislaman raja sesebuah negeri
biasanya diikuti oleh rakyat. Ini sudah tentu menambahkan bilangan orang yang
menganut agama Islam. Di zaman kekuatan Melaka dan Acheh dahulu, melalui
naungan yang diberikan terhadap tanah-tanah jajahannya, ia telah menyelamatkan
negeri-negeri tersebut dari jatuh ke tangan kuasa-kuasa Kristian.
Sarjana Barat, Van Leur mengemukakan teorinya yang mengatakan
bahawa proses islamisasi di kepulauan Melayu disokong oleh situasi politik dan
juga motif politik. Melaka dikatakan menganut agama Islam kerana bermaksud
mendapat sokongan pedagang-pedagang Islam. Hal yang sama juga dikatakan
dilakukan oleh kerajaan-kerajaan di pesisir kepulauan Indonesia. Negeri-negeri
itu menganut agama Islam untuk mengelak dari pengaruh kerajaan Majapahit.
Kerajaan-kerajaan Islam yang baru, menuntut sokongan orang Islam untuk mempertahankan
kerajaan mereka yang bercorak Islam. Kerajaan--kerajaan ini mengharapkan
pertumbuhan aktiviti perdagangan dengan sokongan dari pedagang-pedagang Islam.
Van Leur cuba menumpukan faktor-faktor politik dan ekonomi yang menjadi dorongan kuat
untuk kerajaan Melayu menganut agama Islam.
Ajaran Islam Yang Mudah Difahami
Orang melayu secara beramai-ramai
suka rela memeluk Islam adalah disebabkan ajaran yang elok dan keadilan
sejagat yang menghapuskan sistem kasta dalam umat manusia yang dibawa oleh Islam.
Keadilan dan kebebasan yang tidak membezakaan warna
kulit dan darah keturunan, menarik minat mereka dalam menghapuskan jurang
pemisah dalam serata masyarakat ketika itu.
Islam menekankan cara pergaulan yang baik, cara
berpakaian, makan dan sebagainya.
Ajaran Islam menganjurkan kebersihan dari kesucian jasmani
dan rohani, ia diaggap sebahagian dari iman.
Aspek ajaran Islam itu lebih
mudah telah menyebabkan agama Islam akhirnya dapat mengatasi perkembangan
agama Hindu.
PENUTUP
Setelah
penerangan yang panjang lebar di atas berdasarkan kepada faktor
faktor yang telah dikumpul, maka dapat disimpulkan bahawa agama islam
berkembang dinusantara bukanlah disebabkan faktor tertentu. Antara sebabnya
ialah perdagangan. Juteru pemelukanagama islam dikalangan para pembesaran dan
raja merupakan pemangkin perkembangan agama islam di nusantara memandangkan
sifat masyarakat melayu itu sendiri yang taat kepada raja, menyebabkan mereka
turut memeluk agama islam. Pada masa yang sama perkhawinan turut menyumbang
kepada faktor islam di nusantara . pada penghujung kurun yang keempat belas
yang berlaku juga menyebabkan masyarakat melayu mudah menerima islam. Kesemua
ini berkait rapat dengan corak maritime kawasan nusantara yang mudah menerima pengaruh
agama melalui kawasan persisiran selat Melaka.
RUJUKAN
Buku Teks Pengajian Malaysia
https://www.google.com.my/search?q=peta+melaka+zaman+kesultanan+melayu+melaka&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ei=IvzmVJnIJYbhuQTJuIKYAQ&ved=0CAgQ_AUoAQ&biw=1440&bih=766
http://ms.wikipedia.org/wiki/Kesultanan_Melayu_Melaka
https://www.google.com/url?sa=i&rct=j&q=&esrc=s&source=images&cd=&ved=0ahUKEwicyp3xorLPAhXBQo8KHVcqAY0QjBwIBA&url=http%3A%2F%2F4.bp.blogspot.com%2F-CYpeA16gsl4%2FTqoXJes4sdI%2FAAAAAAAAAIM%2FCSB5r_wzVRY%2Fs1600%2Fpic2.jpg&psig=AFQjCNHZtzJd1gBy__OJP1YtevLEuwI9kw&ust=1475158517100625
http://cikgungasri.blogspot.com/2012/03/islam-di-melaka.html
LAMPIRAN
Comments
Post a Comment